دامپزشکان

دانشجویان دامپزشکی ورودی 86 دانشگاه آزاد شهرکرد

دامپزشکان

دانشجویان دامپزشکی ورودی 86 دانشگاه آزاد شهرکرد

آخرین اطلاعات علمی در ارتباط با آنفولانزای خوکی درجهان

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید!

دکترجمشید رزم‌یار معاون بهداشت ، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی  در ارتباط با شرایط آنفولانزای خوکی درجهان وراههای جلوگیری ازمبتلا نشدن به این ویروس را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران ،دکترجمشید رزم‌یار معاون بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا درتشریح وی‍‍ژگیهای آنفولانزای خوک، گفت: ویروس آنفولانزای خوک HlN1 تحت تیپی از ویروس‌های آنفولانزای پرندگان است که در خوک‌سانان منجر به عوارض تنفسی می گردد و بیماری‌ حاد تنفسی شدیداً واگیری را در خوک‌ها ایجاد می‌کند. در خوک‌ها واگیری بالا ولی مرگ و میر پائین و حدود یک تا 4 درصد  است. این ویروس در جمعیت خوک و گراز توسط آئروسل‌ها و تماس مستقیم و غیر مستقیم منتقل می‌شود و بعضی از خوک‌ها بدون علامت حامل این ویروس هستند. البته در خوک‌ها علاوه بر HlN1، تحت تیپ‌های HlN2 ،H3N1و  H3N2نیز به میزان کمتری نقش دارند در برخی موارد نیز این ویروس‌ها با تغییرات ژنتیکی  امکان آلودگی انسان را نیز پیدا می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به میزان خطراتی که این بیماری واگیر دار برای انسان دارد، گفت: این بیماری درانسان عمدتاً تک‌گیر ، انفرادی و گاهی حالت اپیدمی‌ پیدا می‌کند و علائم‌ آن مشابه سرماخوردگی است که  درجات آن ضعیف و گاهی بدون علامت تا پنومونی شدید و مرگ می‌باشد.
معاون بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا درارتباط با اینکه انسانها چگونه به آنفولانزای خوگ مبتلا می‌شوند،گفت:مردم طی تماس با خوک‌سانان آلوده مبتلا می‌شوند ولی مواردی از ابتلای انسان بدون تماس با خوک نیز گزارش شده است . ابتلای انسان به انسان نیز در تماس نزدیک افراد اتفاق می‌افتد.ودرمواقع خطر پاندمی، پرورش ندادن خوک در یک کشور هرگز تضمین کننده منتشر نشدن این ویروس نیست. ازسوی دیگر  مردمی که با خوک‌سانان در تماس نیستند به دلیل ایمن نبودن در برابر ویروس به‌طور طبیعی بیش‌تر در معرض خطر هستند تا جوامعی که پرورش خوک دارند .
دکتر رزم یار با بیان اینکه واکسنی برای این ویروس در حال حاضر وجود ندارد ،خاطر نشان کرد:متأسفانه در بهترین حالت 6 ماه طول می‌کشد تا واکسن همین سویه ویروس ساخته شود در حالی‌که سرعت انتشار ویروس بسیار بیش‌تر است و همان‌طور که می‌دانید طی چند روز پس از شیوع این ویروس در جهان ،امروزه علاوه بر آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آسیا و اقیانوسیه نیز درگیر شده‌اند.
وی در عین حال تاکید کرد:البته برای این بیماری داروهای نظیر ، آمانتادین و ریمانتادین وجوددارد که از ورود ویروس به سلول ها جلو گیری می کنند و همچنین اٌسلتامی ویر و زانامی ویر که از انتشار ویروس در بدن جلوگیری می کنند هرچنددرمورد آنفلونزای فوق حاد پرندگان موارد ی از مقاومت ویروس نسبت به این داروها گزارش شده است
معاون بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا بابررسی وضعیت آلودگی این بیماری مهلک در جهان اضافه کرد: 615 مورد تایید شده انسانی در 15 کشور که 141 نفر در آمریکا با یک مورد منجر به فوت ، 397 نفر در مکزیک با 16 مورد منجر به فوت ، 34 نفردر کانادا 4 نفر درآلمان 13 نفر اسپانیا 13نفر انگلیس 4 نفر نیوزلند 2 نفر فلسطین اشغالی و یک نفر در اتریش،دانمارک هلند سویس چین و هنگ کنگ، کره جنوبی و فرانسه یک نفر کشورهایی هستند که آنفلوآنزای خوکی در این کشورها تایید شده است.
وی راه‌های پیشگیری ازمبتلا نشدن به این ویروس را برشمرد وگفت:
      - عدم تماس با افراد دارای تب و سرفه
- شستشوی چند باره در طی روز با صابون (دست‌ها)
- استفاده از ماسک دهان و بینی
- شستشوی دست و صورت پس از هربار تماس با عضو بیمار خانواده
- ایجاد جریان هوا در محلی که بیمار خوابیده و استفاده از هوای آزاد
- درصورت مشکوک بودن به علائم سرماخوردگی از رفتن به سرکار یا مدرسه و جمعیت‌ها اجتناب کنید.
دکتر رزم یار مفهوم فاز پنج هشدار سازمان بهداشت جهانی راهم تشریح کرد و افزود: فاز یک تا 3 از لحاظ پاندمی شدن درگیری جمعیت حیوانی است و تعداد کم موارد انسانی که ما از این مرحله گذشته‌ایم . فاز 4 که انتقال انسان به انسان هست و در فاز پنج حداقل در دو کشور انتقال انسان به انسان تایید رسمی شده است فاز 6 درگیری سراسری جهان است و امیدواریم که ما شاهد فاز 6 نباشیم بویژه که ما فصل گرما را در پیش داریم و این ویروس به نور و حرارت و مواد ضد عفونی بسیار حساس است.
دکتر رزم یار بااشاره به سوابق پاندمی آنفولانزای خوک درجهان گفت: در سال 1919- 1918 در همه جهان حدوداً 500 میلیون نفر مبتلا و 50 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند که عامل آن تحت تیپ HlN1 بود.
وی افزود :به‌طور کلی عقیده بر آن است که در اثر جهش در ویروس مبتلا کننده خوک در هر قرن، امکان انتشار بیماری در انسان وجود دارد. اما وقوع تنها 10 مرگ از 367 مورد ابتلا، نشان از توانمندی بشر قرن بیست و یک در مقابله با بیماری های واگیر می باشد و مهار بیماری با همکاری مداوم و مستمر و موثر همه کشور ها  و اطلاع رسانی صحیح ودقیق دست یافتنی است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد